Jednoduchý pstruh na kmíně s citrony

7. listopadu 2010 v 13:52 | Madla |  Rybky nejen mořské
Máte rádi ryby? Já ano a pokud není na mém talíři minimálně jednou týdně čerstvá ryba, jsem celá nesvá a koukám, kde nějakou tu rybí potvůrku sehnat. Mrazákový výlov mě brzy přestal bavit a naštěstí na hrázi blízkého rybníka lze každou středu a pátek zakoupit čerstvě vytaženoua na přání zamordovanou rybičku dle aktuálního výběru. A tak, pokud pracovní povinnosti dovolí, je můj drahý většinouv pátek žádán o něaký ten rybí výlet. Tentokrát přinesl krásné menší pstroužky, lesklé a hrjaící duhovými bravami, s jasnýma očima a pevným bílým, chutným masem.

A provedla jsem s nimi rychlou úpravu. A pokud máte rádi chuť pečeného citronu , určitě tento rychlý recept vyzkoušejte.

Budete potřeobvat (pro dvě vyhládlé osoby a jedno věčně nedojedené batole):

2 menší pstroužky
sůl, čerstvý mletý pepř (mým favoritem je směs čtyř pepřů, kterou si vždy čerstvě uhmoždím)
1 citron, nakrájený na plátky + šťáva z 1/2 citronu
půl kostky másla
drcený kmín
sůl
kousek másla na vytření pekáče
půl hrníčku bílého vína

Není na jídlo, ale šikne se:
dřevěné špejle

Já svůj recept mírně upravila podle Sladkovodní kuchařky Milana Paličky. Zde je doslovný recept, který mě inspiroval.

Na svém báječném muži jsem nechala špinavou práci a vykuchané pstroužky jsem umyla pod tekoucí vodou, osušila, pokapala citronovou šťávou a zlehka ze všech stran osolila. Osolilit nezapomeňte také břišní dutinu rybky.
Necháme čtvrt hodinky odpočívat a mezitím si nakrájíme na plátky citron a máslo.

V hodině H si rozpálíme troubu na 200 stupňů, pekáč vytřeme máslem, na máslo křížem vyskládáme dřevěné špejle.

Špejle zabrání přichycení a potrhání kůže při pečení.
Pstruha z každé strany jej jemně poprášíme drceným kmínem,

do břišní dutiny mu vložíme dva plátky másla

a citronu

a vložíme jej na špejle v pekáči. Na milého pstroužka naskládáme další dva plátky másla a kolečko citronu, podlijeme bílým vínem

a pečeme asi dvacet minut až půl hodinky, podle velikosti ryby.
A servírujeme:

Podáváme s různě upravenými bramborami nebo jen tak, s bagetkou a lehkým bílým vínem.
U nás se podávalo s nadýchanou brambrovou kaší, vonící máslem a smetanou.
Dobrou chuť!

8 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 coco-choc coco-choc | E-mail | Web | 7. listopadu 2010 v 19:49 | Reagovat

Pstruh se Ti opravdu vydařil :-). Není nad čerstvou rybu. Pokud jdeme do restaurace, volím většinou právě ryby. Už jsem přejedená nudných vegetariánských pokrmů typu nějaká zelenina zapečená s nějakým sýrem :-?. Kde je invence? Miluju bělomasé ryby - mořského ďasa, nilského okouna, sumečka, halibuta i pstruha. Zrovna dneska byl u nás k večeři okouník se zeleninovou rýží ;-).

2 vilemina vilemina | Web | 7. listopadu 2010 v 22:33 | Reagovat

Pstroužci jsou krásně vypečení, opravdu k nakousnutí!

3 Madla Madla | Web | 8. listopadu 2010 v 13:11 | Reagovat

coco-choc: Díky moc za chválu. V malém městě není taková možnost výběru z ryb, proto jsem moc ráda, že se mi podařilo vypátrat tuto možnost. Rybka už pak čerstvější být nemůže. Nedivím se, že tvá volba v restauraci padá většinou na rybu, protože když vidím některé vegetiánské "speicality" na jídleních lístcích, přebíhá mi mráz po zádech. Ještěže jíš ryby :-) S kvalitou vegetairánských pokrmů e to vskutku bída a přitom lze i bez masa vařit chutně a nápaditě, řčehož jsou dokladem třeba tvé stránky.
Okoun se zeleninovou rýží zní skvěle, těším se, až recept na něj připluje na tvůj blog :-D

4 Madla Madla | Web | 8. listopadu 2010 v 13:13 | Reagovat

Vilemína: Děkuju, vypečení vskutku byly a hlavně jednodušší na přípravu, což jako věčně nestíhající osoba považuju za nutnost :-) Ryby mám moc ráda a naštěstí je baští i náš malý, takže se rybí recepty budou rozhojňovat :-)

5 toffo toffo | Web | 9. listopadu 2010 v 14:41 | Reagovat

Pstruh je pro mě nejchutnější sladkovodní ryba (u mě předčila i candáta). Minulý týden byla dokonce na jídelníčku mojí závodní kuchyně, tak jsem si samozřejmě došla. Pečený citron je báječný.

6 Madla Madla | Web | 9. listopadu 2010 v 15:26 | Reagovat

toffo: Když je pstroužek čerstvý, je opravdu báječný. U mě je ještě na vyšším žebříčku štika (tu jsem připravovala minulý týden a recept snad někdy zpracuji ;-)), ale je fakt, že s finanční dostupností je na tom pstroužek lépe. Chuť pečených citronů je opravdu neodolatelná a já s nimi při kuchyňské úpravě nejen ryb moc ráda počítám.

7 Entita Entita | 20. listopadu 2010 v 13:31 | Reagovat

Nedávno jsem kousek od domu objevila prodejnu ryb, kde pstruha vyloví, zabijí, vykuchají (v mém případě navíc i uříznou hlavu - tedy tomu pstruhovi), tak jsem do receptu nadšeně šla a bylo to vynikající. Pstruhovi taková jednoduchá úprava mimořádně sluší. Díky za recept a už teď se těším na další :-)

8 Madla Madla | Web | 20. listopadu 2010 v 15:30 | Reagovat

Entita: Tak to jsem moc ráda, že chutnalo. Takovéto komentáře mě nejvíc potěší a zahřejí na srdci. Ryby mám já i moje rodina moc ráda, takže další rybí recepty budou určitě přibývat. Jen toho času na zpracování příspěvků by mohlo být více :-)

9 Mondie Mondie | 17. června 2011 v 11:30 | Reagovat

Už jdu na to, rybyčka jde do trouby s máslem, tak jsem zvědavá jak to dopadne, peču pstruha poprvé, jen nemám špejle, tak nevím jak si poradit, ale něco vymyslím. Jinak z ryb krom pstruhů a štik mám raději rybky ze slaných vod, jako třeba platýz, pečený například s listovým špenátem a slaninou, losos nebo čerstvou tresku :-)

10 Madla Madla | E-mail | Web | 17. června 2011 v 13:31 | Reagovat

Mondie:není nad čerstvou rybku jen tak upečenou s máslem, ta vůně a jednoduchá chuť je prostě neodolatelná! platýze jsem ještě neměla tu čest ochutnat, ale to je tím, že žiju na malém městě, kde před nákupy v různých super-, hyper- dávám raději přednost čerstvě zabité rybce z nedalekého rybníka. Ale pokud je dobrý dodvatel, dokáže mořská rybka  potěšit určitě každého! Mňam, úplně se mi po vašem komentáři seběhly sliny!

11 anonym anonym | 29. ledna 2014 v 19:55 | Reagovat

V surovinách máte napsané bílé víno, ale v postupu už je jaksi zapomenuto. ale to byla jen jediná má výtka jinak se mi líbí váš nápad se špejlemi, protože to je opravdu nápad nad zlato. pstruh vypadá k nakousnutí i na obrázku. Moc díky za recept :-D

12 Madla Madla | E-mail | Web | 31. ledna 2014 v 11:12 | Reagovat

anonym: Jejda, děkuju, chybu napravím. Vínem se pstroužci samozřejmě podlévají před pečením. Děkuju moc za odhalení chyby!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.